اگر به نقطه‌ای رسیده‌اید که پستانک در حال تبدیل شدن به یک مشکل برای شما و کودک شما است و خواب کودک شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به طور کامل آن را کنار بگذارید. اما بهترین زمان برای انجام این کار چه زمانی است و چگونه می‌توان کودک را بدون دردسر از پستانک جدا کرد؟

چه زمانی باید از شر پستانک خلاص شد؟

پستانک‌ها می‌توانند ابزاری عالی برای خوابیدن باشند. اما وابستگی شدید به پستانک نیز می‌تواند دردسرساز شود و روی خواب کودک تاثیر نامطلوب بگذارد. علایمی که نشان می‌دهد کودک دچار وابستگی زیاد به پستانک است:

  • بیدار شدن بین چرخه‌های خواب: مجبور هستید دوباره پستانک را به او بدهید وگرنه بدون آن قادر به خوابیدن نیست.
  • صبح زود بیدار شدن.
  • بیدار شدن در شب وقتی پستانک از دهانشان می‌افتد.

اگر کودک شما بیش از یک هفته است که برخی از این علائم را دارد و بهبودی در آن حاصل نشده است، نشان می‌دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که پستانک را حذف کنید.

پستانک را حذف کنیم یا آن را جایگزین کنیم؟

اگر کودک شما کمتر از شش ماه سن دارد، او هنوز پستانک را به عنوان یک ابزار خواب نشناخته است. در این سن، حدود یک هفته طول می‌کشد تا بتوانید پستانک را از کودک خود جدا کنید. اما اگر سن کودک بیش از شش ماه است. توصیه می‌شود که پستانک را نگه دارید و سعی کنید آن را با چیز دیگری تعویض کنید. این به این دلیل است که عادت‌های خواب بعد از شش ماه خیلی بیشتر جا افتاده است و هر تلاشی برای برداشتن پستانک با اعتراض شدیدتری روبرو خواهد شد. بنابراین روند حذف پستانک پیچیده‌تر شده و بیش‌تر طول خواهد کشید.

اگر تصمیم گرفتید که پستانک را زمانی که کودک شما بیش از شش ماه دارد نگه دارید، بهترین زمان بعدی برای برداشتن پستانک در حدود 2.5 تا 3 سالگی خواهد بود. چون آن‌ها در این سن، فقط یک چرت کوتاه در طول روز دارند و یا حتی ممکن است خواب روز را کلا ترک کرده باشند.

انتخاب زمان مناسب

جدا شدن کودک از پستانک خودش تغییر بزرگی در زندگی کودک است. بنابراین آن را هم‌زمان با تغییر دیگری نکنید. تغییراتی مانند:

  • بیماری
  • دندان درآوردن
  • جهش‌های رشدی (در مورد جهش‌های رشدی بخوانید)
  • شروع مهدکودک
  • ورود خواهر و یا برادر جدید به خانه
  • از پوشک گرفتن
  • و …

چگونه پستانک را حذف کنیم؟

در مرحله اول مطمئن شوید که کودک در شرایط نرمال است. او خوب غذا می‌خورد و خواب کافی نیز دارد. کودکی که بیش از حد خسته یا گرسنه است، به راحتی از پستانک خود جدا نمی شود. در مرحله بعد، مطمئن شوید که تداعی‌های دیگر خواب (مانند قنداق، یا کیسه خواب، صدای سفید و اتاق تاریک) را برای جایگزینی، در اختیار دارید.

روش‌های حذف پستانک برای نوزاد (زیر شش ماه)

برای نوزادان زیر شش ماه، همان‌طور که گفته شد، پستانک به ابزار خواب تبدیل نشده است. بنابراین توصیه می‌شود از یکی از دو روش زیر استفاده کنید. در روش اول پستانک به طور کامل حذف می‌شود (روش ناگهانی). بنابراین خواب کودک به دلیل نبودن پستانک تبدیل به چرت‌های کوتاه می‌شود و در این مرحله شما باید به کودک خود کمک کنید. ممکن است از این‌که کودک در وضعیت ثابتی نیست نگران شوید. اما اگر ثابت‌قدم باشید، حدود سه روز طول می‌کشد تا کودک شما عادت پستانک مکیدن را ترک کند. در این روش راه‌کارهایی که می‌توان به عنوان جایگزین انتخاب کرد زیاد و برای هر کودک متفاوت است. بهترین روش را برای کودک خود انتخاب کنید.

روش‌های حذف پستانک برای کودک (بالای شش ماه)

برای کودکانی که بیش از شش ماه دارند روش‌های دیگری پیشنهاد می‌شود. برای این سن به تدریج تکه‌هایی از سر پستانک را ببرید. این کار باعث از بین رفتن اثر خلاء می‌شود و دیگر مکیدن برای کودک راضی‌کننده نیست. در این روش اکثر کودکان با پستانک چیده شده خود به راحتی خداحافظی می‌کنند. در این روش مطمئن شوید که نوک پستانک دارای لاستیک قابل جدا شدن نباشد که برای کودک خطر خفگی دارد.

آیا باید نگران مسائل مربوط به دندان باشیم؟

یکی از نگرانی‌های والدینی که کودکانشان برای طولانی‌مدت از پستانک استفاده می‌کنند، مسئله دندان‌ها است و تأثیری است که ممکن است پستانک بر روی دندان‌های کودک داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که پستانک تأثیر طولانی‌مدت و بحرانی بر روی دندان‌ها ندارد. پستانک‌های امروزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این تأثیرات را کم‌تر کنند. رعایت نکات زیر در استفاده از پستانک مهم است:

  • از تمیز و استریل بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • آن‌ها را به طور مرتب از نظر پارگی یا علائم ساییدگی بررسی کنید.
  • پستانک‌هایی بخرید که اندازه مناسب برای دهان کودک داشته باشد.
  • تا حد امکان از پستانک فقط برای زمان خواب استفاده کنید.
  • برای کمک به رشد کلامی کودک، هرگاه کودک سعی می‌کند با شما ارتباط برقرار کند، پستانک را از دهانش بیرون بیاورید.
  • به صورت دوره‌ای دندان‌های کودک را توسط دندان‌پزشک بررسی کنید.

در این مقاله فقط سعی کردیم روش‌هایی را به صورت کلی بررسی کنیم. اما مهم‌ترین چیز قبل از ترک پستانک امنیت و آرامش روانی کودک است. توصیه می‌کنیم با مطالعه چنین مقالاتی آگاهی خود را در مورد این مسئله و مسائل پیرامونش افزایش دهید اما برای اجرای روش‌ها، همان‌طور هم که در مقاله مطرح شد به این دلیل که کودکان متفاوت هستند بنابراین روش بهینه برای همه کودکان یکی نیست، حتما از متخصص در این زمینه (مشاور، روانشناس کودک و دندان‌پزشک کودک) کمک بگیرید. تا مسئله مربوط به کودکتان را به بهترین روش ممکن برای او و در امنیت کامل حل کنید.

ماتیکان‌کده کتاب «سارا دیگه پستونک نمی‌خوره» را پیشنهاد می‌کند. برای خرید کتاب به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.

1 دیدگاه برای “زمان و نحوه حذف پستانک

  1. اشتراک‌ها: آموزش توالت رفتن - ماتیکان کده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *